2012. 04. 06.

HÚSVÉTI SONKA FŐZÉSE ÉS SZÉKELYKÁPOSZTA

Húsvét közeleg így nekikezdtem a sonka főzéséhez. Ez egy napos előkészület. Hagyományosan füstölt és érlelt kötözött sonkát vettem, nem is túl kicsit, mert 2,5 kg volt.

Reggel a sonkát egy nagy lábosba tettem, hideg vizet eresztettem rá, majd ebben állni hagytam egészen délutánig. Akkor leöntöttem róla a vizet, frisset engedtem rá, majd adtam hozzá:
5-6 szem egész borsot
3 db babér levelet
7-8 gerezd fokhagymát

Ezután lefedtem és lassan kb. 1-1,5 óra alatt felforralom a vizet, forralástól számított 2,5-3 órát lassan bugyogtatva forralom, ezután elzárom és ebben a vízben hagyom egészen másnap reggelig.
Ekkor kiemelem, lecsepegtetem és tálra helyezve a hűtőbe teszem dermedni. Teljes dermedés után veszem le róla a hálót.
A tojásokat külön főzöm meg, de most csak 15 db-ot, ami ma, holnap el is fogy, ezután újra főzök hozzá tojást.

nagyon finom szaftos maradt a sonka

A sonka levéből megtartottam egy 0,8 litert, ezt most felhasználom a székely káposztához.

székelykáposzta 


székelykáposzta formázva




SZÉKELYKÁPOSZTA:
pirul a tarja
Hozzávalók:
2 kg savanyú káposzta
1 kg csont nélküli tarja
8-10 dkg húsos szalonna
2 db hagyma
8-10 gerezd fokhagyma
1 db zöldpaprika
1 db paradicsom
sertés zsír

őrölt kömény
fűszerpaprika
Tálaláshoz:
tejföl


Elkészítés:  Egy nagyobb edényben a zsíron az apróra vágott hagymát üvegesre, a szalonna kockákat zsírjára sütöm, ezután a kockára vágott tarját fehéredésig pirítom rajta.
itt már minden benne van a pörihez:)
Hozzákeverem a szintén apróra vágott paprikát, paradicsomot, fokhagymát, tovább kevergetem, majd meghintem őrölt köménnyel, sózom és pirospaprikával is megszórom. Felöntöm 2 dl sonka főzőlével.
ha elkészült a pörkölt, mehet bele a káposzta

Sóból óvatosan, mert a káposzta is a főzőlé is sós!

Lassú tűznél, lefedve fél órát párolom. Ekkor még nincs teljesen készen a hús, most kerül bele a levétől kinyomkodott, (a fele káposztát leöblítettem) savanyú káposzta. Elkeverem, majd a maradék sonka főzőlevét is belekeverem, de csak annyit, hogy éppen ellepje.

Lefedem és további 1 órát lassan főzöm.  Itt jönne az, hogy tejföllel behabarom, de most a Guszti kérésére nem habartam be, hanem a tálaláskor csak tejfölt kanalaztam rá.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése