2011. 09. 14.

HÁZI TÉSZTA KÉSZÍTÉS ÉS MÁKOS TÉSZTA

Ma délután végre megérkezett a csodálatos szülinapi ajándékom: Mercato Atlas 150 wellness tésztagép motorral.

Azt hittem, hogy bonyolult lesz használni, de tök egyszerű, csak gyúrni kell egy tésztát és átengedni a gépen.

A vastagságot mindig egy fokozattal kisebbre (vékonyabbra) kell tekerni, a végén a motort átrakni a vágó fejhez és metéltre vágni. Tud spagettit is csinálni és széles metéltet is, de persze ezt nekem kell darabolni.




A legvégén csak konyharuhával letöröltem és vissza került a dobozába.

Persze nem fog sokáig ott pihenni, mert ilyenkor mindig belelkesedek és csak gyártom a tésztát és persze ajándékozom.


(és készen is van, a kiszárítás nekem a legnagyobb probléma, mert ugye 4 macska van, benn a lakásban nem tudom hova kiteregetni a tésztát. Kénytelen voltam az erkélyre vinni, ott van egy nagy ruhaszárító, arra tettem egy műanyag lapot, arra egy új abroszt, a tésztát erre pakoltam, majd egy újabb abrosz következett és madárijesztőnek egy konyharuha a felső részére a szárítónak. Ezzel meg az volt a gond, hogy éjjel hideg van, nappal meleg és éjjel megszívta magát nedvességgel. )




Először a vékonyabbik metélt tésztával próbálkoztam, mert a Kriszti (a Guszti nővére) hozott egy nagy doboz kézzel szüretelt és mosott mákot,  -állítólag méz illatú-  és ebből lesz az első mákos tészta.

Most idemásolom az infót amit a Kriszti a mákot termelő ismerősétől, erről a különleges mákról mondott:


Az általunk ismert kesernyés íz a szemét a gazmag, meg egyéb szennyeződés, a gubóban kifejlődő peték hátrahagyott, megemésztett szemete.Kombájnnal aratják, és nagy szárítókban szárítják, ahogy a kukoricát is.

Ha egy gubón tűhegynyi lukacskák vannak, abba már belepetéztek a rovarok. Az ipari nagyüzemben ez sincs kiválogatva, ahogy a gaz sem, a kombájn mindent betakarít.
A mákgubót egy gép összetöri és utána szitálja ki, szóval még a gubó is megkeseríti a mák ízét, hiszen a gubókban vannak azok a bizonyos alkaloid elemek.
Nem kézzel mossák, hanem szeleléssel tisztítják úgy ahogy.

Ezt a mákot kézzel szedik, gondosan válogatva a gubókat. Kézzel törik, válogatják a szemeket, és mossák. Így mentes minden szeméttől, és ha vászonzsákban tartja az ember, esélye nincs avasodni, hiszen nincs mitől.




A tészta készítése:

3 db tojás, só és kb. 35 dkg lisztet gyúrtam össze, simára, majd henger alakúra formáztam és 4 darabra vágtam.

Ezeket engedtem át a különböző fokozatokon, míg a végén az 5 fokozatú nyújtásnál maradtam, ezután liszttel átsimogattam a tésztát és a vékony metélt vágón is áteresztettem.
Azért liszteztem be, hogy könnyebben szétváljon a már elvágott tészta,

A felvágott tésztát, mivel meglehetősen hosszú volt 3 részre vágtam , majd sós, enyhén olajos vízben kifőztem.


A mákot ledaráltam és porcukorral összekevertem, így került a tésztára.






3 adagnyi tészta mindennel együtt fél óra alatt elkészült.


Most miután megettük azt mondhatom, hogy  tényleg nem volt az a mákos háttér íz,amit megszoktunk. Mondjuk én szeretem a mákot, nekem nem keserű egyébként sem, de ez egy nagyon enyhe ízű finomság.
De jó, hogy sokat kaptam belőle:)


Kaptam képet is a mákföldről:
2011.11.16.

Azóta, hogy megkaptam már rengetegszer használtam a tésztagépet, így a tapasztalatomat most megosztom:
Az a legjobb, ha frissen készítjük a tésztát és mindjárt fel is használjuk, vagyis megfőzzük.

Annál rugalmasabb lesz a tészta, minél több tojást rakunk bele, azonban 1 kg liszt nem vesz fel csak maximum 9 db tojást.

/3 tojásból és 35 dkg lisztből kb. 4 adag lesz/

Spagetti készítésnél jobb, ha vastagabbra hagyjuk a tésztát (3-as fokozat) mert akkor a vágófej könnyebben formázza a spagettit.

Ha valaki tésztagépen gondolkodik, ezt a gépet ajánlom, mert bírja a gyűrődést, gondoljunk csak bele, hogy milyen kemény is a tészta amivel dolgoznia kell. Éppen ezért ha megtehetjük, a motort is rendeljük meg hozzá, mert így egyszemélyes a munka és nagyon gyorsan megy, ha kézzel kell tekerni akkor időben természetesen hosszabb és a tészta hamar kiszárad ezért a nedvességét meg kell őrizni amit úgy tudunk, hogy nedves konyharuhával vagy fóliával letakarjuk.

A helyigénye is elég kicsi egy 60 x 60 cm-es pulton simán elfér a gép is és a tészták is.

Érdemes kisebb gombócokat vagy hengereket nyújtani, mert ha túl hosszú akkor nehezebb vele bánni és úgy is a végén darabolni kell.
Remélem tudtam segíteni annak akit érdekel a házi tészta készítés örömteli és tulajdonképpen egyszerű készítése.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése