2012. 10. 12.

HAGYOMÁNYOS BARÁTFÜLE VAGY LEKVÁROS DERELYE

Valamelyik nap gondoltam a barát fülére, így aztán elhatároztam, hogy évtizedek után én is készítek.
Utoljára gyerek voltam és az apukám csinált otthon, akkoriban is ízlett, de valahogy a szilvás gombóc jobban bejött. A szilvás gombócot pedig azért említettem, mert a tésztája lényegében hasonló, krumplis tészta, de a töltelék az lekvár, emlékszem otthon derelyevágóval cikk-cakkozta az apu, ezért én is így fogom, finom házi lekvárral töltöm meg és, hogy még finomabb legyen : vajban fogom a zsemlemorzsát megpirítani. Zsemlemorzsából a papírdobozos németet szoktam szeretni, mert az egy picit durva szemű, de jó minőségű és ez fontos.


barátfüle vagy lekváros derelye


HAGYOMÁNYOS BARÁTFÜLE VAGY LEKVÁROS DERELYE:
Hozzávalók:
a krumplis tészta, az egyik az alja a másik a teteje

1 kg főtt burgonya
30 dkg finomliszt
2 evőkanál olaj
1 evőkanál búzadara
1 db tojás

pici cukor

töltelék:
házi lekvár szilva és meggy

zsemlemorzsa
10 dkg teavaj
fahéjas porcukor


Elkészítés: A krumplit héjában főzöm, hagyom kihűlni, megpucolom és áttöröm egy nagyobb tálba. Hozzáadom a többi hozzávalót és egy rugalmas, puha krumplis tésztát gyúrok. Lisztezett asztalra teszem és két gombócot formázok belőle.

VAJBAN pirítom meg a szemlemorzsát, mert így isteni az íze, illata
Az egyik lesz az alja, a másik a teteje.

lekvár pöttyöket kanalazok rá
A tésztákat kinyújtom, lehetőleg hasonló méretűekre, majd lekvárt kanalazok az egyikre, annyit ahány db-ot szeretnék. Sodrófára tekerem a másik tésztát és betakarom vele a lekvár gombócosat.


először az ujjammal nyomkodom le
Az ujjammal körbenyomkodom, majd derelyevágóval véglegesen elvágom a derelyéket.



azután derelyevágóval elvágom, a leesett tésztát is felhasználom
Közben nagy lábosban sós vizet forralok és nem rakom egyszerre bele, mert nem szeretném, ha szétázna, hanem 4-5 db-ot teszek csak a forró vízbe, majd 2-3 perc múlva a vajban aranybarnára pirított zsemlemorzsába forgatom.

2-3 perc alatt megfő, szűrőlapáttal szedem ki
Ezután újból 4-5 db-ot belecsúsztatok, ha megfőtt szűrőlapáttal kiszedem és beleforgatom szintén a zsemlemorzsába.

mindkét oldalát szépen megforgatom a zsemlemorzsában
A leesett tésztát szintén felhasználom, kinyújtom, lekvárt teszek bele, lenyomkodom, elvágom, veszteség nincs:)
fahéjas porcukorral meghintem
Rég ettem ilyet, de nagyon fincsi!!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése