2011. 11. 18.

A LEGFINOMABB TÖLTÖTT KÁPOSZTA

Közelednek az ünnepek és elhatároztam, hogy előre elkészítek pár ünnepi ételt azért, hogy időben olvashassátok:))

A következő étel neve töltött káposzta, de nem töltöm káposztalevélbe a húsgombócot, hanem hagyom kopaszon, mert én így szeretem. Az előkészületek pontosan 20 percet vettek igénybe, talán a legfontosabb  ennél az ételnél is a megfelelő minőségű alapanyagok kiválasztása!

Már egy ideje nem veszek piacon káposztát (Budapesten élek) mert nekem az " piszkos". Persze nem úgy értem, hogy tényleg koszos csak nekem nem tetszik, hogy nyitva a hordó ki tudja hány napig és mi mászik bele éjjelente, aztán  az eladó igaz, hogy zacskót húz a kezére vagy csipeszt használ (a csipesz is hogy néz ki),  de a pénzt is ugyan azzal a kezével veszi el illetve hideg van és köhög, tüsszög, orrot fúj, úgyhogy inkább a 2 kg-os vödrös HORECA vecsési káposztát veszem meg amit a METRO áruházban lehet kapni. Ennek a színe, íze, illata (nem büdös) tökéletes.
A füstölt húsoknál pedig olyant veszek ami nem gyors pácolt.


A LEGFINOMABB TÖLTÖTT  KÁPOSZTA:
Hozzávalók:
2 kg savanyú káposzta
kb. 1 kg füstölt parasztsonka
1 szál füstölt kolbász
1 kis vöröshagyma
3 evőkanál zsír

fűszerpaprika


gombóchoz:
0,5 kg darált szín marhahús
3 dl rizs
1 kis  vöröshagyma
4 duci gerezd fokhagyma
1 tojás

bors
majoránna
őrölt kömény
fűszerpaprika


tejföl
kevés liszt


Elkészítés:
A savanyú káposztát megkóstolom (pont jó), de ha túl savanyú lenne akkor a felét kimosom vízzel.

Egy lábosban sós vizet forralok, ebbe öntöm a 3 dl rizst és félig megfőzöm, majd leszűröm, kiöblítem és egy nagyobb tálba öntöm ahova a darált marhahúst tettem.

Egy jó nagy lábosban a zsíron a 2 fej apróra vágott hagymát megdinsztelem, a felét kiveszem és ezt is hozzáadom a darált húshoz.

A hagymára fűszerpaprikát szórok, a káposztának a negyed részét rászórom, erre öntök egy  liter vizet és visszateszem  főni.

A parasztsonkát 1 cm-es vastagra szeletelem és a káposztára helyezem, erre megint rárakom a következő negyedrész  káposztát és most a nem túl vékonyra szeletelt kolbász következik. Ezt  is befedem  a harmadik negyedrész káposztával. Vízzel feltöltöm a káposzta tetejéig. Ilyenkor lenyomkodom, hogy ne legyen túl sok a víz.

ha nincs behabarva akkor ilyen
A gombócokhoz a darált húst, a félig főtt rizst, a dinsztelt hagymát, a fűszereket (só, bors, kömény, majoránna, reszelt fokhagyma, fűszerpaprika) 1 tojással jól összekeverem, közepes méretű gombócokat formázok és a káposzta tetejére ültetem. Betakarom az utolsó negyedrész káposztával , az egészet lefedem és amíg fel nem forr addig közepes lángon, majd amikor már felforrt akkor lassú tűznél 1,5 - 2 órán át főzöm.

1 óra múlva a gombócokat kiszedem és félreteszem (azért mert kopasz és szétfőhet) a parasztsonkát egy újabb fél óra múlva szedem ki tálba amikor már nem kemény és  4 dl tejfölben egy kevés lisztet jól elkeverek , ezzel besűrítem az egészet. (Mi sok tejföllel szeretjük, mert a tálaláskor még ezen kívül is teszünk rá tejfölt)

Ha az előkészületeket  sorban úgy csináljátok ahogy leírtam, akkor pont 20 percet vesz igénybe az egész és amíg elmosogattam az idő alatt éppen fel is forrt, úgyhogy mehettem a dolgomra. :))

Na elkészült, jó nagy mennyiség kb. 10 adag lett belőle. Egy kicsit tovább főztem mint 2 óra és így lett pont jó.:)

Ilyenkor szétszedem üvegtálakba, mindegyikbe teszek 2 gombócot, husit és kolbászt, erre szétosztom a káposztát, mivel jó hideg van, kiteszem hűlni az erkélyre.

Megjegyzés: Ha a gombócokat nem marhahúsból csináljuk akkor nem kell ennyi ideig főzni.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése