2011. 11. 19.

KARÁCSONYI BEJGLIK GAZDAGON TÖLTVE

Imádok bejglit készíteni, igazi sikerélmény. Korán elkezdem a gyártását, mert adok az anyunak, a Guszti nővérének, a szomszéd Józsiéknak, aztán viszek le az állatorvosunknak is és mi is szeretjük. Már megvettem a 6 kg diót hozzá és ugye nyáron meg kaptam sok kézzel szüretelt, mosott-tisztított mákot. Hát biztosan fincsi lesz, mert igen finom tölteléket rakok bele.

Milyen is a töltelékem: sokfélét próbáltam, sokat  kísérleteztem az alapanyagokkal és most már tudom, hogy mi az ami biztosan NEM kell bele: reszelt alma, befőtt, zsemlemorzsa, darált keksz, búzacsíra, búzadara, tej. Ellenben kell bele sokféle aszalt gyümölcs, jó minőségű sárgabarack dzsem, friss illatos dió és mák, citrom és narancs frissen reszelt héja ,vagy kandírozott narancshéj, vaníliás cukor vagy vanília rúd, rum vagy rumaroma, fűszerek: őrölt fahéj, őrölt szegfűszeg, őrölt gyömbér. Van amikor készítek birsalma sajtot is nem kell sokat csak 1 db almából. A dió pedig  sokkal jobb ha durvára van darálva. A mákkal sem szoktam szórakozni, hanem kávédarálóval ledarálom, készen vett darált mákot nem használok. Ha van itthon (és van)  akkor teszek bele kandírozott narancshéjat is. /a birsalma sajt és a kandírozott narancshéj készítést is leírtam korábban illetve ide/

A tésztát pedig legegyszerűbb kenyérsütővel kidolgoztatni vagy robotgéppel. A tészta lényege, hogy amikor elkészül akkor egy fényes, rugalmas és SIMA felületű tésztát kapjunk. (megpróbálok majd képet is feltenni csak nincs olyan komoly berendezésem és lehet, hogy nem látszik majd) A tésztán ne legyenek foszlások, lyukacsok, mert ezek mentén repedhet el, ha kell akkor tegyük vissza a gépbe  még egyszer és gyúrjuk át ismét.
Mire figyeljünk:
Ha szétreped a bejgli akkor többféle probléma lehet: nedvesebb volt a töltelék mint kellene és a gőzök csak így tudtak távozni. A tészta túl gyenge , puha volt. Nem finomliszttel dolgoztunk. Sok volt a tej a tésztában. Ha túl gyengének találjuk a tésztát üssünk bele még 1 tojást. A zsiradék amit felhasználunk ne legyen megolvasztva, hanem szoba hőmérsékletű legyen. (olvadt állapotban több lisztet vesz fel) A kész töltelék is legyen olyan hőmérsékletű mint a tészta. Lehetőleg a kész rudakat a tepsiben egymástól 2-4 cm-re rakjuk, hogy kelésnél se érjenek össze.  A tojásos kenés után a meleg helyet a konyha jelenti, amikor megszáradt rajta a tojás akkor újra lekenjük és akkor a hideg hely nálam azt jelenti, hogy kiteszem az erkélyre a hidegbe. Ekkor is hagyom a tojást megszáradni és amikor behozom már látom rajta a pici hajszálrepedéseket, amik ha a sütőbe melegbe kerülnek szétnyílnak és márványos lesz.

2011.12.17.
Tegnap sütöttem meg az idei 2. adag bejglit és a lekenésnél az egész tojás mellé egy kiskanálnyi tejfölt kevertem, így is márványos lett, legalulra tettem fel róla képet.

Na hát ennyire egyszerű és akkor kezdjünk bele:



ez a 2012. első sütés



2012. első sütés

2012. mákos


2012. első sütése, a töltelékbe van birsalma sajt


2011. első sütése

KARÁCSONYI DIÓS-  és MÁKOS BEJGLI:
Hozzávalók:


a tészta sima, rugalmas, hagyok a szélén egy kis helyet is
feltekerve, lekenve, sütés előtt
sütés után jól látszik a márvány minta


  • 4-6 nagyobb rúdhoz:
  • A tésztához:
  • 80 dkg finomliszt
  • 1 csomag száraz élesztő
  • 20 dkg margarin
  • 15 dkg zsír
  • 10 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 db tojás
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 dl tej
  • pici só
  • A diós töltelékhez:
  • 30 dkg durvára darált dió
  • 12 dkg cukor (de lehet kevesebb és több lekvár)
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 narancs reszelt héja
  • 4 evőkanál sárgabaracklekvár vagy dzsem
  • 5-6 dkg birsalmasajt kockára vágva vagy kandírozott narancshéj
  • 5-6 dkg aszalt vörös áfonya
  • 5-6 dkg aszalt gyümölcs (mediterrán mix) vagy mazsola
  • 1 kávéskanál őrölt fahéj
  • 1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg
  • kevés őrölt gyömbér
  • rum vagy rumaroma
  • A mákos töltelékhez:
  • 25 dkg darált mák
  • 12 dkg cukor(de lehet kevesebb és több lekvár)
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 3 evőkanál sárgabaracklekvár vagy dzsem
  • 5-6 dkg birsalmasajt kockára vágva vagy kandírozott narancshéj
  • 5-6 dkg aszalt vörös áfonya
  • 5-6 dkg aszalt gyümölcs (mediterrán mix) vagy mazsola
  • 1/2 kávéskanál őrölt fahéj
  • 1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg
  • rum vagy rumaroma
  • A kenéshez:
  • 1 tojás + 1 tojás fehérje


Elkészítés:
A tésztához valókat kenyérsütőgépbe teszem, és 1/2 órás keverőprogrammal kikeverem, kiveszem, és 4 vagy 6 darabra vágom, mindegyiket átgyúrom, majd egyesével téglalap alakúra nyújtom, és megtöltöm a töltelékekkel úgy, hogy a szélén is és a végeinél is 1-2 cm-es részt üresen, a végeit pedig visszahajtom és úgy tekerem fel

A töltelékek szinte egyformán készülnek, 1-1 tálba öntöm a cukrokat, erre 1-1 dl forró vizet öntök, majd mehet bele a darált dió és a mák, illetve az ízesítő anyagok, fűszerek és aszalványok, lekvár.
Összekeverem, akkor jó, ha nem folyik, hanem inkább ragacsos, darabos. A cukor helyett használhatunk több házi lekvárt is, akkor még finomabb.

Feltekerem a rudakat, egymástól kb. 2-4 cm-re tepsibe rakom, amit előtte vékonyan beolajozok, és megkenem a rudakat a felvert tojással. Díszítem mákkal és diószemekkel, majd langyos helyen megvárom, hogy megszáradjon rajta a tojásbevonat. Ekkor újból átkenem tojással, és most hideg helyen fél órát hűtöm, ez idő alatt a sütőt bekapcsolom 175 fokra, pár helyen oldalt megszurkálom a rudakat, majd beteszem sülni, amíg szépen megbarnulnak, kb. 35 perc. Kihűlés után szeletelem egy részét, amit ajándékba viszek azt egészben rögtön folpackba csomagolom.


BIRSALMA SAJT KÉSZÍTÉSE:  bejglibe jobb mandula nélkül és csökkentsük a mennyiségeket!


Hozzávalók:


  • 1,3 kg birsalma
  • 1 kg cukor
  • 1 citrom leve
  • 1 kiskanál őrölt gyömbér
  • 1 kiskanál fahéj
  • 20 dkg mandula /egész/
  • 1 dl tisztított víz

A birsalmákat megpucolom, kicsumázom éles késsel, darabokra vágom, majd a darabokat zöldségreszelőn áttolom.
Egy edénybe beleteszem a reszelt almát és minden hozzávalót (a mandula kivételével), majd közepes lángon 40 percig rotyogtatom kevergetem.
A mandulát forró vízben pár percig állni hagyom, majd hideg vízzel lehűtöm, így könnyel leválasztható a héja.
A tűzről leveszem az almás keveréket, botmixerrel pépesítem, a mandulát most már belekeverhetem, és visszateszem a tűzre, de már csak egyet szusszantok rajta állandó kevergetés mellett.
Hőálló tálat vagy őzgerincformát fóliával kibélelek, beleöntöm a gyümölcspépet, elsimítom a tetejét, és hűlni, szikkadni hagyom jó pár napig, hűvös helyre (erkélyre) téve, konyharuhával letakarva. Csak ezután borítom ki, fóliába csomagolom.

2011.12.13.

Ma csináltam ezt a gyönyörűséges Bejglitortát vagy Flódni tortát. Részletes leírását is feltettem a mai napon illetve újból sütöttem bejgliket és egy kicsit változtattam mind a tésztán mind a tölteléken is:))




A márvány minta a mákosnál nem nagyon alakult ki, mert a dióssal kezdtem és másodszor nem vártam meg a tejesen száradását a tojásnak. Mentségemre mondva, egyszerű hétköznap van és holnap is hajnalban kelek, majd lesz ez még szebb is, ha van még + fél órám:))

idei első sütés

2011. első sütés felvágva, (1 nap alatt megettük)

2011.12.16.

A korábbi sütést már elajándékoztam, egyet-egyet pedig megettünk, így ma újból nekiálltam a bejgli sütésnek. Persze ma is változtattam egy kicsit a tölteléken:

A tölteléknél semennyi cukrot nem használtam, csak házi lekvárral édesítettem, nedvesítettem úgy: hogy a mákos töltelékhez darabos meggydzsemet használtam egy fél üveggel (3,75 dl) a diós töltelékhez pedig ugyanennyi sárgabarack lekvárt, és a szokásos 3 féle aszalt gyümölcsöt és kandírozott narancshéjat.
A bejglik kenésénél is kipróbáltam egy újat, amit valahol olvastam: a tojáshoz egy kevés tejfölt kevertem és ezzel kentem le, és tényleg márványos lett, olyan "nagymárványos", úgyhogy működik ez is.:))
Már be is csomagoltam őket és 2 rudat kapott a szomszéd Katica
Majd, ha nem felejtem el, teszek fel képet a felszeletelt bejgliről is:))

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm ezt a bejgli receptet!Tavaly találtam rá és azt hiszem megtaláltam a kedvencem!

    VálaszTörlés