2012. 12. 28.

SZILVESZTERRE: MOSZKAUER ÉS MACARON

Nagyon Boldog Új Évet kívánok minden kedves látogatónak!


2012.12.31. a részletes leírást  szilveszteri hidegtál-nál olvashatjátok

Szóval jön a szilveszter és apró sütinek most ezeket választottam, a Moszkauert és a Macaront.

A  moszkauerhez a régi jó bevált receptemet használom, amit már 1 éve feltettem a blogra, azonban a mennyiségek egy kicsit eltérnek és mivel nincs vajam itthon, margarinnal fogom csinálni.

Moszkauer, jó sok lett belőle, 61 db

Macaronok, nem lettek olyan szépek, mint szerettem volna

durvára darált dió, narancshéj és őröl fahéj

MOSZKAUER: 61 db-hoz
Hozzávalók:

0,5 kg durvára darált dió
20 dkg barna cukor
1 narancs reszelt héja és leve
2 dl tejszín (32 %, állati)
rumaroma
őrölt fahéj
őrölt zöld kardamom
20 dkg margarin
4 púpos evőkanál liszt

20 dkg étcsoki pasztilla
kevés olaj



Elkészítés: 


1 tepsibe 9 db-nál ne tegyünk többet
Az alapanyagokat a liszt kivételével egy edényben lassan, kevergetve felforralom és rögtön le is húzom a tűzről. Ezután belekeverem a lisztet.

A sütőt 170 C fokra bemelegítem.

Sütőpapírral bélelem a tepsiket és diónyi halmokat rakok egymástól 2 - 3 cm-es távolságra.


az első adag kisült és ki is hűlt
Ne rakjunk nagyobb adagot, mert sütésnél egybefolynak!
Ha gyorsan tudunk dolgozni nem kell vizezni a kanalat, ha már nagyon tapad, akkor vizezzük be.

170 C-os előmelegített sütőben légkeveréssel 6-8 perc alatt készre sütöm, majd sütőpapírostul   az erkélyre teszem hűlni (így gyorsabb, mert elég hideg van).

a kis gombócok sütés közben ennyire szétterülnek


Amikor kisült akkor még puha a moszkauer, ezért tegyük sima helyre kihűlni.

Amíg az egyik sül, a másik hűl. A végén mindegyiket behozom, a hátlapjukat megkenem olvadt csokival, ami úgy készül, hogy az étcsokit kevés olajjal felolvasztom, de utána lehúzom a melegről, hogy ne ikrásodjon be.




A macaron készítése egyáltalán nem egyszerű, sajnos az enyémek sem lettek olyan szépek, mint szerettem volna. Oda kell figyelni az 1 órás tészta pihentetésre, a cukorszirup hőfokára és a tészta állagára. Nekem sajnos csak a rózsaszín hasonlít a macaronra a többi tészta elterült, lehet, hogy a liszt miatt? Dupla adagot készítettem és csak 0,5 kg mandula lisztem volt itthon, ezért az adagonkénti +50 g-ot finom liszttel pótoltam.



MACARON:  dupla adagot készítettem 310 db lett
Hozzávalók:
250 g mandula liszt              (500 g)
50 g finom liszt                (100 g)
300 g porcukor                    (600 g)
2 x 110 g tojásfehérje  ez 3+ 3 tojás fehérje (6+6 db)

(jó ha 1 nappal előbb törjük fel és szoba hőmérsékletű)
300 g kristálycukor              (600 g)
100 g víz                             (2 x 100 ml)

vízben oldódó ételfesték


Elkészítés: 110 g tojásfehérjét géppel kemény habbá verünk.  Egy másik edényben a cukrot és a vizet forraljuk sziruppá, 120 C-ig melegítve a szirupot. Hozzáadom a vízben oldódó ételfestéket. Ezt a felfőzött szirupot csorgatjuk a felvert tojásfehérjéhez. Amikor egy kicsit meghűlt, akkor hozzáadjuk a másik 110 g tojásfehérjét, egyet keverünk rajta és kikapcsoljuk a habverőt.
ebből lettek a citromsárga és a zöld macaronok


Ezt a keveréket (merringue-t) belekeverjük az átszitált mandulaliszt és porcukor keverékébe úgy, hogy legyezőbe csurogjon le a spatuláról. A levegő buborékokat a tésztából a spatula edény szélére való mozgatásával, tészta kenésével érjük el, odalapogatjuk a tésztát az edény szélére.

2 adagból úgy lett 4 szín, hogy a sárga felét töltöttem csak a nyomózsákba, majd a másik feléhez zöld ételszínezéket kevertem.

A másik adagot málna pirossal színeztem, ennek is csak a felét tettem a nyomózsákba, a másik feléhez kéket adtam, abból lett a lila macaron.



Ezután sütőpapírral béleljük a tepsiket és 7 mm-es sima csőrű nyomózsákba töltjük a tésztát, egymás mellé 3 cm átmérőjű, lehetőleg egyforma korongokat nyomunk.  Na itt volt egy kis gond, mint a képeken is látszik a rózsaszín sikerült a legjobban vagyis az hasonlít csak a macaronra, sajnos a többi korong elterült. Teljesen érthetetlen, hogy miért, hiszen a lila és a rózsaszín egy tésztából készült a másik is pont ugyanilyen volt.






A kinyomott korongokat szobahőmérsékleten 1 órát pihentetjük, majd 100-130 C fokra melegített sütőben kb 25 percig sütjük. Akkor jó, ha az alja elválik a sütőpapírtól.



mind a 7 tepsi kisült


Sajnos nem pihentettem 1 órát, talán csak felet az első tepsi berakásánál és a sütőt is magasabb fokozatra kellett kapcsolnom, mert fél óra után sem vált el a sütőpapírtól. 130-140 C fokot és légkeverést alkalmaztam.

Amikor kisültek, a tepsiben hagyjuk kihűlni és megtöltjük a krémmel.



Alap ganache:

500 g habtejszín (30 %, állati)
60 g méz
600 g étcsoki
300 g tejcsoki
vaj


Elkészítés: Egy edényben a habtejszínt a mézzel összeforraljuk, majd a csokikra önjük folyamatosan keverve az egészet. Kb. 60 C fokig visszahűtjük, állandóan kevergetve és így egy homogén masszát kapunk.



a megtöltött sütik az erkélyen hűlnek


Ezt ízesíthetjük tovább bármivel: én egy narancs héját reszeltem bele és kevés rumaromával ízesítettem, illetve amikor elfogyott, akkor már csak egy pötty csokit raktam a közepére a többi lekvár volt.



a két piros tálat ajándékba adom 


Most így utólag, talán sokkal egyszerűbb és olcsóbb lett volna, ha piskóta korongokat nyomok ki. Nem esik jól a kudarc, bár az íze finom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése