2012. 12. 15.

KARÁCSONYI BEJGLI GAZDAGON, ZSERBÓ ÉS EGY KÖNNYŰ EBÉD

Nem dicsekvésből mondom, de olyan bejglit tudok, hogy mindenki szerint "világbajnok".)
Büszke is vagyok rá, és szívesen csinálok belőle rengeteget.

Ma konkrétan 18 rudat gyártottam. Miért? Mert arra gondoltunk, hogy visz a Guszti a kollégáinak karácsonyra, visz a rokonainak is és ma jön egy régi-régi barátnőm, aki viszont rendelt tőlem 6 rúddal. Még szép, hogy megcsinálom:)

A tészta receptjét korábban már leírtam és a Mindmegettén is fenn van a "bejgli gazdagon". Mindig ez alapján csinálom, azonban a töltelék olyan gazdag, hogy nem hiszem, hogy más fektet bele ennyit, mint én.

Kandírozom hozzá a narancshéjat, már jó előre elkészítettem a birsalma sajtot, természetesen a nyáron befőzött sárgabarack lekváromat sem sajnálom belőle. Idén sikerült 5 kg egészen gyönyörű szép világos diót vennem, vagyis nem is én vettem, hanem az egyik pék szállító srác (Sanyi) szerezte nekem Bicskéről. Komolyan ilyen szép diót még nem láttam! Mondjuk nem volt olcsó 2200 Ft/kg. A mákot idén is a Krisztitől kaptam, házi mák, kézzel szüretelt, mosott, ez egy év után sem avasodik és nincs keserű mellékíze, szóval azért ez is számít:)

Tehát a receptek:

bejglim:)


bejgli


KARÁCSONYI BEJGLI, GAZDAGON:
Hozzávalók: 3-3 rúd lesz belőle
Tészta:

80-90 dkg finomliszt
1 csomag száraz élesztő
25 dkg vaj
12 dkg sertészsír
10 dkg cukor
2 db egész tojás
2 dl langyos tej
1 csomag vaníliás cukor
pici só
1 citrom reszelt héja

Töltelékek: DIÓS:

35-40 dkg durvára darált dió
a töltelékek, hogy lássátok az állagát
20 dkg cukor
0,5 dl forró víz
3-4 kupak rózsavíz
4 evőkanál sárgabarack lekvár (házi)
15 dkg birsalma sajt kockára vágva
10 dkg mediterrán mix (aszalványok)
2 marék kandírozott narancshéj
őrölt fahéj
őrölt gyömbér
kevés őrölt szegfűszeg
rum vagy rumaroma

MÁKOS:
35-40 dkg darált mák
20 dkg cukor
0,5 dl forró víz
a diós bejgli tölteléke közelebbről
3-4 kupak rózsavíz
4 evőkanál sárgabarack lekvár
15 dkg birsalma sajt kockára vágva
10 dkg mediterrán mix
2 marék kandírozott narancshéj
1 citrom reszelt héja
1 csomag vaníliás cukor
őrölt fahéj
őrölt gyömbér
kevés őrölt szegfűszeg
rum vagy rumaroma

Tetejére:
1 db tojás felverve

Elkészítés: A tésztát kenyérsütő képpel dolgoztatom ki, így a legkönnyebb. A zsírt és a vajat felolvasztom, a tejet meglangyosítom és ezeket öntöm bele először, majd jöhet a cukor, liszt, élesztő, citromhéja, tojások és a vaníliás cukor. Keverő programra állítom, közben nézegetni szoktam, akkor jó a tészta, ha zsírosan csillog a felülete és a gép egy szép nagy gombócot gyúr belőle. Fél óra múlva a tészta elkészül.



Asztalon sodrok belőle egy nagy hurkát és 6 egyenlő részre vágom.

Amíg a tészta készül addig a tölteléket elkészítem, ami akkor jó, ha egyáltalán nem folyik, hanem jó tömör , mondjuk olyasmi mint egy szilvalekvár.

Úgy szoktam csinálni, hogy 2 nagyobb üvegtálat előveszek, beleszórom a cukrot és kevés forró vízzel leöntöm, majd mehet bele a többi hozzávaló is, az állagát a baracklekvárral állítom be, ha száraznak találom, még adok hozzá lekvárt.

gyönyörűek:)
A diót mindig durvára darálom, mert nekem nagyon tetszik szeletelésnél, hogy látszanak a dió darabkák és persze az egyéb aszalványok, birsalma sajt és a narancshéj is.

A tésztát 6 egyforma gombóccá gyúrom, majd egyenként téglalap alakúra nyújtom ki. Elosztom rajta a töltelék harmad részét, a széleit behajtom, majd feltekerem és sütőpapírral bélelt tepsibe rakom. Egy tepsibe lehetőleg egy fajtát teszek és úgy, hogy nagyon szellős legyen, ha megkelnek se érjenek össze.



Lekenem a tetejüket felvert tojással és hagyom, hogy megszáradjon rajta, majd újból lekenem és most hideg helyen hagyom állni egy fél órát.

Ezután a sütőt előmelegítem 160 C fokra, és szép közepesen barnára sütöm benne a bejgliket. Kiteszem az erkélyre lehűlni és mindegyiket folpackba csomagolom.

Dió szemeket szoktam a diósra tenni, hogy könnyebb legyen megkülönböztetni őket.


Ezután jöjjön a zserbó. Többfélét szoktam csinálni, korábban már megosztottam a blogot a diós-almásat és a diós-krémeset, most az alap zserbó következik. Persze ez sem annyira alap, mert egy egész üveg darabos meggy dzsemet teszek bele és a diót sem sajnálom:)


zserbó

ZSERBÓ KARÁCSONYRA:
Tészta:
45 dkg liszt
1 csomag száraz élesztő
2 db tojás
6 dkg cukor
1 csomag vaníliás cukor
25 dkg vaj
1 dl langyos tej
fél csomag sütőpor
kevés só

Töltelék:
20-25 dkg durvára darált dió
750 ml házi darabos meggy dzsem
őrölt fahéj
cukor

Tetejére: csokimáz
5 evőkanál cukor
4 evőkanál kakaópor
4 evőkanál víz
10 dkg vaj

Elkészítés: A tésztát úgy mint a bejglinél itt is kenyérsütő géppel kevertetem ki. Mindent egyszerre beleteszek és fél óráig kevertetem, ez a tészta is akkor jó, ha egy szép fényesen csillogó tésztagombócot kapok a végén.

Ha elkészült a tészta kiemelem az asztalra és 4 részre vágom.

ha megsült és kihűlt, ráöntöm a csokimázat
Egy közepese méretű tepsit (34 x 36 cm) kivajazok vékonyan. Az egyik kinyújtott lapot belehelyezem, erre kanalazom a dzsemet, majd vastagon meghintem darált dióval, megszórom cukorral és hintek rá őrölt fahéjat is.
Ezt ismétlem még 2 x, majd a tetejét is ráhelyezem és langyos helyen 1 órát kelesztem.

Ezután a sütőt előmelegítem 170 C fokra és szép világos barnára sütöm. Nem szurkáltam meg a tésztát, mert a széleinél nem volt lezárva, ott eltávozhattak a gőzök.

jól látszik, milyen szaftos:) ott kukucskálnak a meggy szemek


Ezután hagytam kihűlni, majd a csokimázat megolvasztottam és rácsurgattam a süti tetejére, dermedés után szeletelhető.


Na de a sok édesség után azért valamit enni is kell, jöjjön egy könnyű, de finom és gyorsan elkészíthető keleties ízvilágú étel:

zöldséges szűz apró pecsenye, keleties ízvilággal

SZŰZPECSENYE, BORSÓVAL, KUKORICÁVAL ÉS KÍNAI ZÖLDSÉGEKKEL:
Hozzávalók:
1 csík szűzérme vékony csíkokra vágva
1 kisebb hagyma
1 gerezd fokhagyma
2 kanál házi lecsó
2 dl zöldborsó fagyasztott
2 dl kukorica fagyasztott
2 dl kínai zöldség keverék fagyasztott
őrölt gyömbér
koriander levél
mild curry por
őrölt színes borskeverék
chilipor
kevés méz
kevés olaj

szójaszósz
1 dl bor

Elkészítés: Egy serpenyőben kevés olajon a hagymákat megpárolom, majd hozzáadom a vékonyra vágott húst és pár perc alatt megpirítom. Ezután hozzáadom szépen sorban a többi alapanyagot, lecsót, zöldborsó, kukoricát és a kínai zöldségkeveréket.

Ízlés szerint fűszerezem, de nem kell semmiből sem sok, mert akkor jó, ha nem dominál semelyik fűszer sem.
Egy kevés finom bort öntök alá, majd lefedem, de nagy lángon hagyom, hogy ne főjön, hanem piruljon.

Pár perc alatt elkészült. Köretként párolt rizst adtam mellé.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése